Menua

2019/09/06

Oinezkoarena


"Hiririk gabe ez legoke oinezkorik, ezta oinezkoaren begiradarik”. Walter Benjaminen hitzak dira; Kirmen Uribek aipatu zituen podcast batean. Oinezkoaren ideia bera planteatu gabea nintzen orain arte: noraezean aritzen den pertsona, ausaz hautatuz kale kantoiak, oinez aritzeaz beraz gozatuz. Herri txiki batean jaio eta hazi naiz ni. Ez naiz oinezkoa izan inoiz. Ezin zara oinezkoa izan goitik behera ezagutzen duzun leku batean; xarma kentzen dio. Helmuga bat izan ezean bideak merezi ez duela pentsatzen duenetakoa izan naizela konturatu naiz duela gutxi. Hobeto esanda, oinezko izatearen ametsa bazuen norbait, baina oinezko izan ahal izateko hiririk izan ez duena. Oinezkoaren izaerak barne dakar bakardadea. Bakardade positiboa, esan nahi dut; bakartasuna deituko diogu, neutroagoa da. Bakartasuna eta jakinmina dira oinezko izateko bi giltzak. Eta, duela astebetera arte, inoiz ez dut bakarrik bidaiatu. Québec-era iritsi eta astebetera, hirira joatea erabaki dut, helburu zehatzik gabe. Oinezko izatera noa, nik jakin gabe. Lehenengoz. Amerikar itxurako etxe asko, eta jendea. Ez dakit nola, ez dakit zergatik, baina nabaritzen zaie zerbait desberdina. Ez dakit zer daukaten, baina nabaritzen zaie atzerritarrak direla. Zer diot; ni naiz atzerritarra. Nabarituko zait, ziur. Nire adin bertsuko tipo bat gurutzatu zait oinez, eta begiratu dit aurpegira, eta seguru sentitu naiz. Ez dut oso ondo ulertu. Ez zait burutik pasatu epaitu nauenik edo buelta emango duenik niri begiratzeko, gurutzatu ostean. Andere batek “Bonjour!” esan dit. Irribarre egin diot. Ez dut ezagutzen, baina atsegina da. Pixka bat etxean egotea bezala; ezagutuko banindu bezala. Kirmen Uribek zioen New Yorken oinezkoek aurpegira begiratzen dutela. Québec-en ere gertatzen da. Jatorrak dira, eta ez dute zertan. Esango nuke hiriaren erraldoitasunak ematen duela zilegitasun moduko bat jendearen anonimotasuna urratzeko. Segundo batez, ez gehiago: ez dakit nor zaren, baina gurutzatu dezagun begirada iheskor bat, eta izan daitezela pausoak begirada espaloira itzultzera behartzen gaituztenak. Segundo bat, ez gehiago. Irribarre bat, malko bat, betaurreko lausotuak. Parisetik etorri da nire ondoan bizi den neska. Jendea neguan desatsegina dela dio; udan, aldiz, jatorragoak direla. Eguraldiagatik, agian? Galdetu diot. Ezetz. Jendearen izaera dela. Neguan, bekozko ilunak; udan, begi distiratsuak. Agian turistak dira irribarre egiten dutenak udan. Pariseko oinezkoak triste bizi dira, New Yorkekoak eta Québec-ekoak ez bezala.   

iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina